SDP Logo - Vissza a kezdetekhez
SDP Logo - Vissza a kezdetekhez
Vissza a kezdetekhez
Információk, történelem
SDP filmek 1988-2002
Galéria: rajzok, képek
Beleavatkozások külső munkákba
OFI-spot
lopotthalal
SDP-Compók
Írások
aboutsme
Csókolj Nagyon!
hoember
dbarataim
utolsotusz
progress
vendégkönyv
Itt lehet vitatkozni a Vectorral és a többiekkel
Nyilvános megjelenések, szereplések
filmezéshez használható, ingyenes, praktikus programocskák
Cimborák, segítők, szimpatikus emberek honlapjai. :)
költekezés
Elérhetőségek


Rendelés

filmklik.hu

NewAlbum!!!

Bluebox stúdió otthon

Sokan kérdezték ímélben, hogy hogyan és miből készítsenek otthon bluboxot. Legtöbben azért kerestek meg, mert a megvilágítási problémákat szerették volna lekűzdeni. Miért is kell otthonra bluebox cucc? Végül is nem kell, de ha tudod használni, akkor sok bajtól és veszedelemtől megóvhatod magad. Klasszikus Blueboxot az RTL Klub, TV2 és más csatornákon láthatunk. Szerencsére amiről itt szertnék beszélni, az nem az. Legalábbis nem abban a formában.

Mire is jó ez az egész?

Arra, hogy ha valakit körbe kell vágni és a hátteret kicserélni mögötte, akkor ne kézzel kelljen minden kockát kivagdosni. Egy okos kis algoritmus megvizsgálja a képet, és ahol kék pontot talál, azt kicseréli a háttér megfelelő pontjaira. Ezt az időjárás jelentésben nagyszerűen prezentálják minden nap többször is. Mától nevezzük ezt az egyszerűbb - már-már gagyinak számító eljárást - 2D blueboxnak. Ennél a "trükk"-nél az a nagy probléma, hogy a háttér és az előtér két rétege köszönőviszonyban sincs egymással, így ha egy otthoni reflektoros megvilágítással készített blubox felvétel mögé napsütötte hátteret rakunk, bizony még a nagymama is fel fog kacagni a végeredmény láttán. Mindezen túl a 2D-s blueboxnál nincsenek "áthidaló" pixelek. Vagyis amelyik képpont egy picit kék, az nem picit, hanem teljesen átlátszó lesz. Így a szereplők körvonala olyan éles lesz, hogy kenyeret lehetne velük szeletelni. - ez csúnya. :)

3D-s bluebox

No akkor most jöjjön az, amiért érdemes otthon blueboxot csinálni. :)

A felvételt ugyanolyan gondosan és körültekintően kell végezni, mint a 2D esetében, hiszen a lyukasztási eljárás majd hogy nem ugyanaz. A "kompozitálás" - aki ezt a szót használja, ...! :) ...szóval a rétegek egymásra helyezése már más módon történik, sokkal precízebben, fényévekkel jobb végeredményt produkálva. 3D-s modellező program recommended! :) Legtöbbször egy fekete-fehér maszkot kell nyernünk a lyukasztandó képeinkről. Ezt a premier csikkzsebből kidobja nekünk, ha megmagyarázzuk neki, hogy mit is szeretnénk. (video - transparency - bluebox: "mask only") Ezek után minden egyszerűen megy, hiszen már csak egy lapra kell feszíteni a háttér képeit, egy másikra a szereplők képeit és azzal kész is vagyunk. Mi lesz jobb a 3D alkalmazásával? Csupán csak ez a pár alapvető dolog: körvonalak, fények, lesznek árnyékok, sőt még lehetnek benne kameramozgások is! (utólag persze) Tovább nem beszélek erről, mert a részletek előtt fontosabb dolgok is vannak, például maga a bluebox stúdió felépítése, satöbbi.

Világítás, felépítés és a többiek...

Ezt a fejezetet egy rajzzal gyorsan le is tudjuk, amelyen a saját kis szánalmas blueboxomat mutatom be. Mivel a hely szűke miatt képtelenség lefényképezni szegénykét, így egy 3D-s modellt láthatunk most róla:


Fontos dolog, hogy a kéket és a szereplőt külön fényforrások világítsák meg, mert a kéket minden esetben full-ra látni kell, de a szereplőt nem biztos! (pl.: sötét pince lesz a háttér, stb.) Idealizált elképzelésem volt régen, hogy a szereplők fényeit kis potikkal tudjam szabályozni. Nagyon okos gondolat, csak drága. Egy fényerőszabályozós kapcsoló többezer csokitallérba kerül. :( Így maradt a pauszpapír, meg a fotoncsapda :), amit egyszerű sötétített üveggel meg lehet oldani. Minden fényforrás egyfajta tipusú legyen!!! Vagyis ha halogén lámpánk van, akkor ezekhez szintén halogén lámpát vásároljunk, lehetőleg ugyanolyan teljesítményűt! Ez azért fontos, mert a fény színe más lesz egy olvasólámpánál és más egy 2000 Wattos higanygőz lámpánál. Ha egyfajta fényhőmérsékletet kap a kép, azt még photoshoppal ki lehet korrigálni. Hisz van color balance, HUE/Saturation és a többi kedves barátunk. Viszont ha foltokban sárga a kép, mert itt-ott gyengébb a lámpa, vagy éppen nem azonos tipusú a többivel, akkor azt már megette a rézcsizmás cinke, mert abból már az életben nem lesz normális kép.
Gyakorlati alkalmazások...

Az előző részben láthatóvá vált, hogy hogyan kell nagyjából kinéznie egy bluebox felvételre alkalmas helyszínnek, stúdiónak. Most pedig akkor következzen az eljárás gyakorlati alkalmazása.

2D bluebox, vagyis az "időjárás jelentés"

A felvétellel kapcsolatban újra elismételjük a legalapvetőbb feltételeket, melyek beteljesülése esetén, biztosan sikert érhetünk el.

- megfelelő mértékű megvilágítás, (lámpánként kb.: 500W)
- a háttér mindenütt, egységes fénymennyiséget kap, nincsenek sötét/kiégett foltok,
- a hátteret és a szereplőt külön lámpacsoportok világítják meg - amely csoportokon belül a lámpák azonos tipusúak és teljesítményűek
- szereplőnk nem visel kék dolgokat, - hacsak nem csonkolt, levágott végtaggal, esetleg kilyukasztott állapotban lévő személyt szeretnénk ábrázolni.

Ha ezek biztosítottak, akkor már csak fel kell venni a jelenetet, bedobni a vágó progiba és mehet a macerálás. A premierben a videón kell jobb gombot nyomni, video options, azon belül transparency menüpont.
Itt ugyebár key type: blue-screen. Van két kis tolóka, amikkel finomíthatunk az 1CCD által rögzített, kicsit kifakult kék szín lyukasztásán. Így tökéletes eredményt kapunk. Itt a tökéletes alatt azt értjük, hogy a szereplőnk körül, nincsenek kóbor foltok, zsizsák, és egyéb oda nem illő objektumok. Mint azt láthatjuk, a körvonal éles, mintha ollóval nyírták volna ki a delikvenst a háttérből. A fényviszonyok elüthetnek, ha nem gondosan, az előre kiválasztott háttér szerint világítottunk. Természetesen ezen még lehet korrigálni, de szűk határokon belül. Ráadásul ilyenkor ajánlatos a hátteret is macerálni és így a két kép paramétereit közelíteni egymáshoz. Ez az eljárás gyors, egyszerű, szinte semmilyen munkával és nehézséggel nem jár. Az eredmény pedig, ha nem filmről, hanem tévé műsorról beszélünk, elég jó. Filmnél ez enyhén szólva is "gagyi".

3D bluebox: ember a polygonok között.

Ennél az eljárásnál először egy fekete-fehér maszkot kell nyernünk a 3D-s modellező programunk kedvének kielégítésére. A hadművelet ugyanúgy indul, mint az előző: felvétel, majd video - transparency menüpont. Csakhogy most maszkot készítünk, ezért bekapcsoljuk a "mask only" opciót.
A körvonalak ijesztően recések és használhatatlannak tűnnek. Pedig nem! Dobjunk rá a videóra egy kis "Gaussian blur"-t és értéknek 4-5 közötti számot állítsunk be. A körvonal kihúzódik, szép átmenetes lesz, fantasztikus maszkot menthetünk, bmp sequenciaként.
Ezután illendő magát az eredeti felvett avi-t is kiexportálni bmp szekvenciának, hacsak a 3D modellező proggink, nem tudja kezelni.

A fekete-fehér maszk lesz az a textúra, amely a szereplőnk átlátszóságáért felel. Az eredeti kiexportált avi-ból kapott képek pedig a color map, vagyis magát a szereplőt fogják ábrázolni. Ez így elég érthetetlen, ezért lerajzoltam.
Ezzel kész a szuper 3D-s bluebox dolog. Az eljárás nem túl bonyolult, nem is igényel nagy szakértelmet. Mégis vannak árnyékok, látszik a szereplő a tükröződésben, satöbbi.

Kétségtelen, hogy ettől még nem lesz kész a film, amiért majd Oscar-t kapunk, de tetszőleges helyszínen forgathatunk, tetszőleges ideig és mindennek csak a fantázia szab határt. Sok gyakorlás útján, megtanulhatjuk bevilágítani a helyszínt, a szereplőnk fényerő-kontraszt arányait könnyedén összelőhetjük a környezettel. (a példában persze egy ősrégi zöld hátteres felvételt használtam, mert nyomaveszett a szép új kék felvételeknek.)
A szereplő most már "fizikai test"-nek számít a 3D-s programban, így kameramozgásokat is tervezhetünk, amit a valóságban nem olyan egyszerű szépen kivitelezni. Ráadásul a berendezési tárgyak, bútorok és az egyéb eszközök sem kerülnek egy árva fityingbe sem, hisz egy komplett kastély, a teljes berendezésével felfér 3 darab floppy-ra.
George Lucas is hasonló technikát használ, csak neki ott vannak a szuper digitális HD kamerák, melyekkel nem okozhat gondot a felbontás, vagy a szereplők körvonala. Természetesen nekünk sem fog, ha rendesen bevilágítjuk a kék falat.


Amióta elkezdtük csinálni a Hirtelen Zűrzavart, sokan láthattak részleteket, jeleneteket belőle. Páran megjegyezték, hogy hát itt-ott látszik, hogy számítógép. Valójában egy film nem attól lesz jó, vagy rossz, hogy most azon látszik a számítógépes trükk, vagy sem. Amatőr szinten szerintem nem a tökéletes trükkökre kell törekedni, hanem olyan dolgokban kell domborítani, amihez nem kell pénz. Ilyen a sztori, a karakterek, meg a többi dolog, amitől még jó lehet egy film. Hollywoodban van pénz megfizetni 50-60 grafikus-animátort - akár 2 éven keresztül is - akik aztán tökéletes munkát végeznek. Ezekkel a tényekkel nem kell, és persze nem is lehet felvenni a versenyt. Viszont lehet próbálkozni, sok-sok filmet csinálni, mert egy film elkészítésével - tudásban - fényéveket ugorhat előre az ember.



- Vector -

(C) 2003-2006
QXY & Vector