SDP Logo - Vissza a kezdetekhez
SDP Logo - Vissza a kezdetekhez
Vissza a kezdetekhez
Információk, történelem
SDP filmek 1988-2002
Galéria: rajzok, képek
Beleavatkozások külső munkákba
OFI-spot
lopotthalal
SDP-Compók
Írások
aboutsme
Csókolj Nagyon!
hoember
dbarataim
utolsotusz
progress
vendégkönyv
Itt lehet vitatkozni a Vectorral és a többiekkel
Nyilvános megjelenések, szereplések
filmezéshez használható, ingyenes, praktikus programocskák
Cimborák, segítők, szimpatikus emberek honlapjai. :)
költekezés
Elérhetőségek


Rendelés

filmklik.hu

NewAlbum!!!

Post-processing - filterezés

Igazándiból ez a cikk csak érdekesség képpen készült. Szinte minden amatőr-film küzd a legalapvetőbb problémákkal. Itt nem a technikai, hanem a szakmai, elméleti dolgokra gondolok. (sztori, jellemábrázolás, akciójelenetek kivitelezése, dramaturgiai időzítések stb.) Ezért nem is gondolom azt, hogy ezzel a cikkel bárkit is arra tudok sarkallni, hogy filmjét színezze, vagy "celloidosítsa". Post processing például az is, ha valaki a "leméretezett" filmjén eltünteti a "fűrész fogakat". (deinterlace) Ha pedig már "deinterlészelünk", ne legyünk restek, próbáljunk egy kicsit "emberibb" képi világot teremteni, mint amit a handycamünk alapból nyújt: tompítsunk a "mézeskalács", mosóporreklám színeken, kicsit vegyük vissza a már-már idegesítően erős kontrasztot, stb.

A "post-processing" szó szerinti fordításban, "utólagos feldolgozást" jelent. Mi is ez? Mi köze ennek a filmekhez? Valójában ez a kifejezés, annak a kifinomult folyamatnak az összefoglaló neve, ami a "képileg készre" gyártott filmre vár. Mi a manót, lehet csinálni még, egy megvágott, effektezett filmen? Valójában az amatőr filmezés terén, csak ritka esetben végeznek post-processing-et az elkészült filmeken. Ezek is főként a deinterlace-re és a méretezésre korlátozódtak. A profi filmeknél azonban más területeket érint ez a kifejezés és ezeknél jóval nagyobb lehetőséget rejt magában. Vagyis érdemes a késznek ítélt filmünket alávetni egy utólagos képi manipulációnak. Ide tartozik például a színezés, sötétítés, videó-kamerás felvételeken az előbb említett deinterlace, amitől a TV-n mozifilmes lesz a mozgás. Miért kellene időt tölteni ezzel? Ha valaki igényes, hangulatos filmet szeretne készíteni, vagy ráérez a színek, harmóniájának hangulat-befolyásoló hatásaira, az biztosan kedvet kap erre a munkafázisra. Továbbá nem elhanyagolható tény, hogy az egységesre színezett, effektezett film, sokkal igényesebb, profibb hatást kelt. A film jellege adja meg, hogy milyen színtónust választunk. Lehet zöld, mint a Mátrix, vagy az Alien. Lehet sárgás-barnás, mint a régi western filmek. Ezek nagymértékben hozzájárulnak a film hangulatához.
Gondoljunk a Vidoq című filmre. Egyedülálló hatása volt az itt-ott kirívó, valótlanul erős színeknek és az eltúlzott kontrasztnak. Terminátor 2, Sarah Conor kiszabadítása az intézetből. Az egész jelenetben szinte csak kék színek voltak a képen. Ezzel is fokozva a feszültséget. Trafic: ahol minden helyszínnek más-más volt a színvilága. Pitch Black, (22 évente sötétség): 3 nap, háromféle színvilág.

Ezek a példák persze túlmutatnak az amatőr-filmek elvárásain, de nézzük, milyen hasznos dolgokat tudunk átvenni a profiktól?

Amatőr-filmes körökben többnyire mellőzik az esti, éjszakai felvételeket, érthető okokból: zajos, torzított színekben "gazdag" felvételt kapunk. Azonban egy nappali képből, könnyűszerrel készülhet éjszakai felvétel.
Bármennyire is igyekszünk, nem biztos, hogy egyforma fényviszonyokat tudunk elérni két beállítás között. Az egyik snitt sötétebb, a másik világosabb stb. Ez persze nem minden esetben a mi ügyetlenségünkből fakad, hanem abból, hogy kénytelen az ember mellőzni a megfelelő technikai hátteret és szakember-gárdát. Ha ez a különbség nagyon feltűnő, akkor jöhet a post-processing.

Ez az eljárás azonban nem csak a színeket érintheti. Egyedülálló hatásokat lehet elérni például a Photoshop már-már drasztikus effektjeivel.
Ha egy film karcos, zajos, nem biztos, hogy nézhetetlen, vagy élvezhetetlen. Klasszikus, antik hatást érhetünk el, ha teszünk egy kis "mozi-zajt" a képre.

Végül pedig egy kis galéria-szerűség. Ezek persze eltúlzott példák, de jól látható, hogy mennyire más hatást kölcsönöznek az utólag megbuhert képi jellemzők.


Original Image
Western Heaven Glow Cartoon Strong
Glow Matrix

Night Lights

"My favorite old movie from 1925"


- Vector -

(C) 2003-2006
QXY & Vector